Grenzen aangeven, vind jij dat ook zo moeilijk?

Grenzen aangeven vind jij dat ook zo moeilijk?

Grenzen aan geven, iets wat veel jongeren enorm lastig vinden.

Want, hoe geef je je grenzen aan? Wat doe je dan? Wat zeg je dan? Hoe sta je dan?

Weet je, jij bent niet de enige die hier moeite mee heeft. Er zijn meer mensen dan je zou verwachten die graag beter hun grens zouden willen aangeven.

Meer jongeren dan je denkt

Er is een onderzoek geweest vanuit het tijdschrift klinische psychologie waarin staat beschreven dat bijna 45 % van jongeren tussen de 14 en 21jaar het moeilijk vind om hun grenzen aan te geven. De jongeren die aan dit onderzoek meededen, hebben aangeven dat ze groepsdruk het meest lastige vinden om weerbaar tegen te zijn. Weerbaar wil zeggen dat je je mening durft te geven, dat je nee durft te zeggen tegen mensen of dat je je grens durft aan te geven in een situatie waarin je je niet prettig voelt. Dit blijkt voor bijna de helft van de jongeren, die aan dit onderzoek mee deden, het moeilijkste te zijn in een groep. Is dit herkenbaar voor jou?

Hoe geef je grenzen aan?

Het is niet erg dat je het moeilijk vind om te gaan staan voor wat je voelt. Het is juist goed en knap van je, als het je lukt om hierin te groeien en meer weerbaar te worden.

Maar wat nou als het je nog niet helemaal lukt? Dat is helemaal niet erg. Misschien heb je geleerd om weg te lopen, om altijd maar ja te zeggen om die ander blij te maken of omdat je dan van het gezeur af bent?

Stel je zou het anders willen.

Stel je zou wel eens NEE willen zeggen en je daar niet schuldig over voelen.

Wat zou je dan allemaal kunnen doen?

  • Tot 10 tellen, om vervolgens pas te reageren met het antwoord dat je zou willen geven.
  • Zeggen dat je even wat tijd voor jezelf nodig hebt om er over te denken en dat je er op een later moment op terug komt.
  • Zeggen dat je het moeilijk vind om nee te zeggen, en vragen welke opties er nog meer zijn?

Oefeningen

Ik geef je wat oefeningen die je helpen om stevig te staan tijdens het aangeven van je grenzen of nee te zeggen. Door een stevige houding aan te nemen krijgen je woorden letterlijk meer kracht. De boodschap die je wilt overbrengen aan de ander wordt duidelijker. Om dit te proberen heb ik wat oefeningen voor je beschreven. Mocht je het willen uitproberen, doe deze oefeningen dan zo’n 5 minuutjes per dag.

Tijdens deze oefeningen is het van belang dat je rustig gaat ademhalen. Probeer 5 seconden via je neus in te ademen en 7 seconden via je mond uit.

  • Probeer eens of je tijdens het zitten op de grond, kunt voorstellen dat er vanuit je billen en benen wortels groeien die de grond in gaan. Zodat je stevig zit, waardoor je rustiger gaat ademen en zodat je voelt dat als iemand je nu zou willen omduwen dat dat onmogelijk is. Omdat jij zo stevig zit dat niemand je van deze plek krijgt.
  • Mocht het zitten je goed af gaan, probeer dan de oefening eens staand. Probeer eens of je bovenstaande oefening ook kunt herhalen als je staat. Stel voor dat vanuit je voeten wortels groeien die de grond in gaan. Zodat je stevig staat, waardoor je rustiger gaat ademen en zodat je voelt, wanneer iemand je nu zou willen omduwen dat dat onmogelijk is. Omdat jij zo stevig staat dat niemand je van deze plek krijgt. 

Helpende gedachtes

Wat helpt bij deze oefeningen en het aangeven van grenzen zijn helpende gedachtes. Deze gedachtes zijn er om je te helpen bij het stevig zitten of staan. Die gedachtes kunnen van alles zijn. In deze gedachtes zit geen goed of fout. Deze gedachtes zijn puur helpend voor jou. Dus welke gedachte zou je tijdens de oefeningen kunnen helpen? Misschien helpen onderstaande gedachtes jou:

“Ik kan dit, ik zit rustig, ik ben in het hier en nu, ik voel de grond, ik voel de wortels groeien en ik ben rustig in mijn hoofd, in ben rustig in mijn lijf en vervolgens zeg je hardop NEE.

Ik sta hier, ik ben oké met mijzelf, ik ben goed zoals ik ben, nee zeggen is goed voor mij, ik mag er zijn, ik mag nee zeggen zonder mij daar schuldig over te voelen, ik mag aangeven waar mij grenzen liggen, ik mag benoemen wat ik niet prettig vind, het is oké’’.

Helpende zinnen

Naast helpende gedachtes zijn er ook helpende zinnen die je kunt oefenen in het aangeven van je grenzen of in het zeggen van nee. Misschien helpen onderstaande zinnen je al een beetje op weg:

  • Ik vind het niet prettig als je dit doet. 
    • Ik vind het moeilijk om Nee te zeggen, toch doe ik het wel want ik probeer nu mijn grens aan te geven.
    • Ik heb er last van als jij over mijn grens gaat, daarom kies ik er nu voor om de situatie te verlaten en er later met je op terug te komen.
    • Nee het komt niet goed uit.
    • Nee ik heb dan liever tijd voor mijzelf, we kunnen ook een andere dag afspreken. 
    • Nee, liever op een ander moment.

Oefening baart kunst

Misschien voelen de oefeningen, de ademhaling, gedachtes en zinnen in het begin wat onwennig maar oefening baart kunst. Door middel van het blijven herhalen van stevig staan, met een rustige ademhaling, met een positieve helpende gedachten komen de zinnen die je wil zeggen makkelijker uit je mond op de momenten dat het moeilijk wordt.

Mocht je nu na wat oefeningen denken dat je toch graag nog wat hulp met de oefeningen nodig hebt. Zou je graag nog wat meer oefeningen willen of het uitproberen tegenover mens en dier? Misschien is coachen met honden dan iets voor jou.

Daphne Voorheijen

Coach en trainer bij Sunny Coaching

www.sunnycoaching.nl

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Meer  blogs in dezelfde categorie

De voordelen van het vervelen

De voordelen van het vervelen

Bijna iedereen staat de hele dag aan. Ik bedoel hiermee, je moet van alles op school, thuis, voor je bijbaan. Contacten onderhouden met je vrienden. Er leuk en goed uit blijven zien. Oja, ook nog leuke posts maken voor sociale media…. Dit kan best vermoeiend zijn....

Ben jij goed in het uitstellen?

Ben jij goed in het uitstellen?

Begin van deze week heb je voor jezelf een to-do lijstje gemaakt, huiswerk maken, tentamens leren, kamer opruimen. Het is nu vrijdagmiddag. Inmiddels liggen er verschillende to-do lijstjes op jouw bureau. kijkt vanuit je mobiel naar al jouw lijstjes. Het huiswerk wat...