Toetsen en stress, wat moet je er mee?

Toen ik deze blog begon, dacht ik, ik ga eerst eens even terug halen wat stress nu eigenlijk is. Ik had je kunnen vertellen dat het 3 verschillende hormonen zijn die in het lichaam vrijkomen en welke dat zijn en wat die allemaal op hun manier doen. Maar ineens bedacht ik me ‘’ zit jij daarop te wachten?”, want zeg eens eerlijk, jij weet waarschijnlijk als geen ander wat stress is.

Op de een of andere manier heb je er wel eens mee te maken gehad. En ben je er veel meer mee gebaat wat je eraan kunt doen. Al zal ik toch een klein stukje voorgeschiedenis moeten vertellen.

Stress krijg je niet door een toets!!!!

Stress krijg je niet van een toets, een spreekbeurt, op het podium gaan staan of voor een wedstrijd. Het zijn je gedachten en overtuigingen die zorgen dat jij in de stress raakt. En stress in het onderwijs wordt ook vaak omschreven als faalangst!

Faalangst

Het ontwikkelen van faalangst/stress begint meestal al in de kleuterklas. In de kleuterklas kreeg je al de kleutercito (gelukkig op veel scholen afgeschaft). Als de toetsen zijn afgenomen volgt er een 10 minuten gesprek met je ouders, en dan begint eigenlijk de ellende voor jou als kind. Want in deze gesprekken krijgen jouw ouders te horen waar je sterke punten liggen, maar helaas komt nog harder binnen, waarin je eigenlijk niet zo goed in bent. Je ouders komen thuis en vertellen je “ja, de juf vindt je geweldig en aardig, maar……… en dan komt er meestal iets waar je niet goed in bent zoals;

  • je maakt vaak ruzie
  • knippen lukt nog niet
  • binnen de lijntjes kleuren is nog lastig
  • letters herkennen
  • werkjes opruimen
  • samen spelen”

Dit is onbewust het moment, dat het zaadje van faalangst gezaaid wordt. Wat er dan in je hersenen gebeurd, is heel normaal.  Je slaat dit negatieve gevoel op en bij de eerstvolgende keer wat lijkt op deze situatie, is het negatieve gevoel snel in je lichaam aanwezig. En iedere keer krijgen jij en je lichaam het signaal dat jij dit niet kunt. En als dit nu vaak herhaald wordt, ga je dit vanzelf geloven.

Dit neem je mee tijdens je hele schoolleven. Iedere keer bewust en onbewust wordt dit gevoel gevoed. En in sommige gevallen neem je het zelfs mee naar je werkbare leven.

Faalgedachten zijn stress makers!

Waar de een rustig en aandachtig zijn toets maakt, schiet de ander alleen al in de stress bij het woordje toets. Dit heeft dus alles te maken hoe jij hier over denkt. Kijk maar eens naar de 2 volgende gedachtes

Gedachten 1:

  • SHIT NEEE, ik weet deze vraag dus echt niet, lekker dan, dan weet ik natuurlijk ook de andere vragen niet. Nou dat is dus mooi een onvoldoende, ga er ook geen moeite meer voor doen.

Gedachten 2:

  • Oké, ik ga eerst even de boel doorlezen en kijken wat ik allemaal weet en die ik niet weet sla ik even over. Heb de afgelopen tijd goed geleerd dus als ik het nu even niet weet dan komt het straks vast wel weer naar boven. En misschien staat het antwoord wel in een andere vraag.  

En wat maakt nu het verschil dat de ene er positief in kan staan en de ander vol in de stress schiet.

Klinkt lullig maar dat zijn vaak de volwassenen die hier de boosdoener in zijn. En ouders zijn eigenlijk weer het slachtoffer van het systeem. Ouders willen vaak datgene voor hun kinderen, wat ze zelf net niet bereikt hebben. Dus ouders die zelf die studie niet hebben mogen of kunnen doen, zien graag dat hun kind die kans wel krijgen. Dus gaan ouders, er als haviken bovenop zitten en worden de moederlijke vleugels liefdevol om je heen geslagen.

Vanaf groep 6 wordt de druk hoger, ook bij ouders want het schooladvies komt eraan. Dus bij iedere toets die gemaakt moet worden, wordt onbewust de druk hoger en hoger, want die score die je nu haalt telt mee voor je eindadvies. En zo komen we langzaamaan in een cirkel die bijna voor ouders niet te doorbreken is, gewoon omdat hun liefde en angst altijd aanwezig is.

Maar wat kan je daar als kind nu zelf aan doen. Op de basisschool heb je waarschijnlijk nog niet het besef dat je hier zelf ook wat mee kunt. Natuurlijk je kunt heel hard leren en aan de voorschriften van je ouders voldoen. Maar, je kan ook je eigen weg lopen en in dit plan, jouw ouders duidelijk maken dat je er wel komt, dat je weet waar je mee bezig bent. Want eerlijk is eerlijk, iedere ouder is trots op hun kind als ze het examen halen, zelfs met die 5 die er misschien ook tussen staat, want over het algemeen maken die cijfers dan niet zoveel meer uit.

Hoe daag ik mij zelf uit tot positiviteit en geloven mijn ouders dit?

Op het moment dat jij weet dat het rooster eraan komt, is een planning natuurlijk wel heel erg handig. En dit kan digitaal zijn, maar voor sommigen werkt een papieren agenda en voor weer anderen werkt het om een planning daar te hangen waar gestudeerd wordt. Zo heb ik een kind die heeft een muur geverfd met schoolborden verf en schrijft hij daar zijn planning op. Ouders willen graag zien dat je er over nagedacht hebt, dus laat zien wat je doet en hoe je het gaat doen.

Als het goed is, weet je hoe je er voor ieder vak voor staat. Kijk dan eens goed naar alle vakken, en stel jezelf de volgende vragen.

  • als je voor wiskunde en 4 staat en voor Engels een 7 waar zou dan je kracht liggen?
  • Is het haalbaar om van die 4 een 6 te maken…?
  • Of is het misschien mooi om die 7 op te halen zodat je compensatiepunten kunt halen.
  • Wat als ik nu zo leer dat die 4 een 4,5 wordt dan sta ik in ieder geval een 5

En misschien is het handig om je planning en gedachten met je ouders te delen. Want op het moment dat jij vertelt dat je voor een 4,5 voor wiskunde wilt gaan en voor een 7 of hoger voor Engels, zien zij dat je er serieus mee bezig bent. En zeker als je dan ook nog de boel een keer kunt onderbouwen waarom je dit zo doet. Want vaak zijn de vakken die je slechter staat ook niet de vakken die je straks nodig hebt voor je vervolgopleiding.

Oké, er kan altijd een vak tussen zitten wat wel terugkomt maar dat moet je dan ook de motivatie geven om er toch voor te gaan.

Deze gedachten zouden al een hoop van je stress weg kunnen nemen. Daarnaast zijn er altijd nog dingen die je op de dag zelf kunt doen om rustig te blijven.

Oefeningen die je kunt doen zijn:

  • wrijf je handen warm en leg deze op gesloten ogen en neem even de rust
  • buikademhaling, even je handen op je buik leggen en dan rustig doorademen
  • even voorover gaan zitten en je kuiten masseren
  • voordat je het lokaal in loopt, plof nog even op je hielen. dus ga op je tenen adem in, plof op je hielen adem uit en doe dit ongeveer 10x
  • leg van ieder hand 2 vingers boven je wenkbrauw en ga zachtjes kloppen dit geeft rust in het hoofd.
  • als je een klas papiertje hebt, maak daar op een liggende acht en blijf die gewoon herhalen, als je geen kladpapier hebt kan je hem ook op je bovenbeen doen.

En natuurlijk wat heel goed helpt tijdens deze periode is, ga dat doen waar je energie van krijgt buiten schooltijd. Dus ga wandelen, sporten, televisiekijken, schilderen, yoga of ja zelfs even gamen.

Heel veel succes en zet hem op. En is het resultaat niet wat je gehoopt had, jammer dan volgende keer beter.

Erna Janssen

Matria-coaching.nl

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Meer  blogs in dezelfde categorie

Als je ouder psychisch problemen heeft

Als je ouder psychisch problemen heeft

Het is niet gemakkelijk als één van je ouders psychische problemen heeft of als je ouder verslaafd is aan bijvoorbeeld drugs of alcohol. Je kunt dan niet altijd (of vaak niet) bij je ouders terecht met vragen en problemen. Je leert al op jonge leeftijd...

De voordelen van het vervelen

De voordelen van het vervelen

Bijna iedereen staat de hele dag aan. Ik bedoel hiermee, je moet van alles op school, thuis, voor je bijbaan. Contacten onderhouden met je vrienden. Er leuk en goed uit blijven zien. Oja, ook nog leuke posts maken voor sociale media…. Dit kan best vermoeiend zijn....