Tjee, Corona en positief blijven. Hoe dan?

Jouw gedachten kunnen bepalen hoe jij in het leven staat. Heb je leuke en fijne gedachten, dan voel je je ook zo. Denk jij heel negatief over jezelf, dan voel je je ook zo. En ga je er naar gedragen, ook nog.

Je kunt het direct proberen. Denk eens aan iets vies, wat je niet lekker vindt. Het kan zo maar zijn, dat je er zelfs een vies gezicht bij trekt. En dan denk je er nog alleen maar aan.

Of denk aan iets wat je niet leuk vond, of wat je heel verdrietig vond. En hoe voel je je? Voel je je nu letterlijk verdrietig?

Hetzelfde kun je natuurlijk ook omgekeerd doen. Denk aan iets wat je heel lekker vindt. En denk daarna aan een situatie waar je heel vrolijk en blij was. Je kunt hetzelfde gevoel weer helemaal terugroepen.

Dus als jij sombere gedachten hebt, je angstig voelt. Dan kun je je gedachten omturnen. Vind je dit lastig?

Kijk voor jezelf wat jij leuke muziek vindt? En ga hier op dansen of op zingen. Hierdoor kan alles al minder zwaar voelen. Blijf dansen, zingen en lachen. Vind je het lachen moeilijk? Probeer toch een glimlach op je gezicht te zetten, dit doet wonderen. Niet alleen van buiten, maar zeker ook van binnen.

Corona – gevolgen

Pfff, ik vind dit soms lastig in deze Corona-tijd. Ik weet niet hoe het voor jou is. Maar Corona doet veel met mij.  De nieuwsberichten, de maatregelen, hoe divers mensen er mee omgaan, dit kan heel veel met je doen. Met mij in ieder geval wél. Het kan je zelfs helemaal van de wap af halen. Het is niet raar, dat je je misschien nu niet lekker in je vel zit. Vergis je niet, wat alles in jouw omgeving met jou doet. En ondertussen wordt ook nog van alles van je verwacht.

Ook tijdens deze Corona-tijd, heb jij nog steeds het recht om voor jezelf te kijken, wat past bij mij én hoe ga ik hiermee om. En dit mag iedereen. Ook al denk en ga je er anders mee om, dan bijvoorbeeld de buren of je vrienden. Het is belangrijk, dat je elkaar hierin respecteert en elkaar de ruimte te geven, hoe je ermee omgaat.

Wat kan jij doen om bij jezelf te blijven?

Wat belangrijk is, is dat je je blijft omringen met positieve mensen en activiteiten. Het op de voet blijven volgen van  negatief nieuws, scrollen op sociale media is niet bevorderlijk hoe jij je voelt. Weet dat negatieve berichten veel doet met je brein.

Wat je zou kunnen doen, zodra je opstaat, ervoor zorgen dat je naast je bed iets hebt liggen (bv een leuk artikel, een leuke foto), waar je meteen blij van wordt. Zodat je brein meteen iets leuks ziet. Dat is nog een fijne start van de dag…….

Bij de start van de dag kun je voor jezelf beslissen wat je die dag zo-ie- zo wilt gaan doen. Wat wil je vandaag gaan doen, wat vind je leuk om te doen? Dit doe je elke ochtend. En ’s avond kijk je terug op de dag. Wat vond ik vandaag het leukst? En is het me gelukt, wat ik vanmorgen tegen mezelf gezegd heb? En als het niet gelukt is…. Ga dan bedenken, hoe kan ik ervoor zorgen dat het me de volgende keer wel lukt

Blijf dus vooral leuke dingen doen. Ga voor jezelf na, wat vind ik eigenlijk leuk om te doen? Het hoeven maar kleine dingen te zijn. Bijvoorbeeld wat langer met je hond gaan wandelen.  Of ga een goed boek lezen. Probeer een nieuwe hobby. Misschien tekende je vroeger graag, pak dit weer op. Of ga vogels spotten, vissen. Klinkt misschien heel boring, maar het geeft je wel rust in jouw brein.

Wat ouderwets leuk en attent is…… Brieven of kaarten schrijven naar mensen, in plaats van een appje of een mail. De meeste mensen vinden het tof om zoals vroeger leuke post te ontvangen. Of ga kijken, met wie je al lang geen contact meer hebt gehad. En ga eens bellen.

Je kunt vrijwilligerswerk gaan doen. Er is altijd genoeg te doen, wat jij leuk vindt. Last but nog least, het is belangrijk dat je blijft bewegen. Het liefst buiten. Bewegen en buiten lucht is heel goed voor je brein. Fietsen, wandelen, hardlopen, outside bootcamp, tennis etc.

Op naar een positieve, gezonde vrolijke mind. Juist, tijdens Corona.

Sprankelende groet,

Mariëlle Schoenmakers

Sprankelenderwijs

Oprichtster jongdoord8

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Fresh Blogs in je inbox?

Schrijf je in voor mails van jongdoord8 en we sturen je onze laatste blogs op.

[activecampaign form=7]

Meer  blogs in dezelfde categorie

Als je ouder psychisch problemen heeft

Als je ouder psychisch problemen heeft

Het is niet gemakkelijk als één van je ouders psychische problemen heeft of als je ouder verslaafd is aan bijvoorbeeld drugs of alcohol. Je kunt dan niet altijd (of vaak niet) bij je ouders terecht met vragen en problemen. Je leert al op jonge leeftijd...

De voordelen van het vervelen

De voordelen van het vervelen

Bijna iedereen staat de hele dag aan. Ik bedoel hiermee, je moet van alles op school, thuis, voor je bijbaan. Contacten onderhouden met je vrienden. Er leuk en goed uit blijven zien. Oja, ook nog leuke posts maken voor sociale media…. Dit kan best vermoeiend zijn....